• 12/02/2021
    9.00u - 16.30u
  • Brugge

Doelpubliek

Deze studiedag is gericht op het begeleiden van rekenzwakke kinderen. De besproken werkwijze leent zich dan ook voor het werken in kleine groepjes of met kinderen individueel. Dit is zeer toepasbaar voor logopedisten en zorgleerkrachten. Ook klasleerkrachten die willen differentiëren zullen veel uit deze studiedag halen.

Meer info

Deze studiedag is volzet. Inschrijven is niet meer mogelijk.

 

Rekenen wordt zoveel leuker als we tot 100 mogen gaan … tenminste voor de rekenbollebozen. De anderen hebben een zware klus te klaren. De getallen worden complexer, de vier hoofdbewerkingen doen hun intrede en er zijn al echte procedures.  In deze studiedag bekijken we hoe we dit alles ook voor zwakke rekenaars begrijpbaar, haalbaar en misschien zelfs leuk kunnen maken.

We bekijken voor ieder topic wat er kan mislopen, waarom dit gebeurt en vooral, hoe je dit kan aanpakken. Zo komen de volgende dingen uitgebreid aan bod:

  • Waarom wordt 32 zo makkelijk 23 en wat doen we hiermee?
  • Hoe krijgen we het optellen en aftrekken behapbaar voor de kinderen en hoe gaan we om met notitieschema’s?
  • Wat met het vermenigvuldigen en delen?
  • En zouden we ook rekenzwakke kinderen tot metacognitie kunnen krijgen?

Het gaat niet om een ‘methode’ maar heel specifiek over datgene wat u heel concreet kan doen als er iets misloopt.

 

Docent
Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Zij heeft de voorbije jaren verschillende praktijkboeken geschreven en ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand. Hilde is coördinator van de logopedische groepspraktijk Sjerpa. 

 

Vragen? Neem gerust contact op met ingeborg.degeest@vives.be