• 18/06/2021
    9u - 16u30
  • Brugge

Doelpubliek

Deze studiedag is gericht op het begeleiden van rekenzwakke kinderen. De besproken werkwijze leent zich dan ook voor het werken in kleine groepjes of met kinderen individueel. Dit is zeer toepasbaar voor logopedisten en zorgleerkrachten. Ook klasleerkrachten die willen differentiëren zullen veel uit deze studiedag halen.

Meer info

Het lijkt allemaal zo eenvoudig: tellen, splitsen, de eerste bewerkingen… Maar wie al even kinderen begeleidt, weet dat er ieder jaar weer kinderen zijn voor wie 5 voor 4 komt, of voor wie 7 zich splitst in 2 en 9. En zo is er ook altijd een groepje kinderen dat zich bij het tellen vergist en anderen die het tellen niet kunnen lossen.

Tijdens deze studiedag gaan we dieper in op deze struikelblokken. Hoe ontstaan ze? Waarom zijn ze soms zo hardnekkig? En vooral, wat kunnen we eraan doen? Voor iedere ukkepuk die we op deze manier bij het leren rekenen kunnen helpen, is dit een cadeau van formaat! 

Een greep uit de topics:

  • Wat moet een kind in huis hebben om tot rekenen te komen?
  • Het belang van tellen en het probleem van blijven tellen
  • De splitsingen, belangrijke bouwsteen bij het rekenen
  • Het aanvankelijk optellen en aftrekken en de eerste brugoefeningen tot 20
  • De eerste rekentaal

Docent
Hilde Heuninck
heeft zich als logopediste reeds meer dan 35 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Zij heeft de voorbije jaren verschillende praktijkboeken geschreven en ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand. Hilde is coördinator van de logopedische groepspraktijk Sjerpa.

 

Vragen? Neem gerust contact op met ingeborg.degeest@vives.be

Deze studiedag wordt online georganiseerd en wordt niet opgenomen. 

Inschrijven

Bedrijfsinfo