• Donderdag 28 april 2022 - 8u30 tot 18u
  • Aantal opleidingsuren: 8h
  • Roeselare

Doelpubliek

Deze studiedag is bedoeld voor personen die instaan voor de zorg voor ouderen of die interesse hebben in het onderwerp (mantelzorgers, zorgkundigen, paramedici, verpleegkundigen, studenten en docenten in de zorgopleidingen).

Deze vorming voldoet aan het kader van de verplichte bijscholingsuren voor het behouden van de bijzondere beroepstitel en bekwaamheid.

Meer info

8u30 : Onthaal 

9u00 - 9u10 : Introductie : De 8 ‘Caring Technology’ principes voor goede zorg, Peter Burggraeve - VIVES

9u10 - 10u00 : Geriatrie in het zorglandschap: van verleden naar toekomst, dr Cobbaert – AZ Delta

10u00 - 10u40 : Intimiteit en seksualiteit binnen de ouderenzorg – vanuit het taboe naar volwaardige zorg, Miek Scheepers - Aditi

10u40 - 11u00 : pauze

11u00 - 11u30 : Omgaan met gedragsproblemen bij personen met dementie: een zorgethische reflectie, Linus Vanlaere - VIVES

Ouderen met dementie stellen soms bizar gedrag waar we in de context van hulpverlening geen raad mee weten. Om vanuit een rijker arsenaal te kunnen reflecteren over dit gedrag en over een zorgethische aanpak ervan, worden vier begrippen van de presentietheorie toegelicht. Deze begrippen worden gesitueerd in de filosofie van Levinas en worden aangevuld vanuit het perspectief van humor

11u30 - 12u15 : Doelgerichte Zorg als antwoord op de complexe zorgnoden’, Lotte Vanneste en Reini Haverals, UGent

Doelgerichte zorg kan een antwoord bieden op de steeds complexere zorgnoden van een steeds ouder wordende populatie. Hierbij wordt de focus verschoven van zorg die gegrond is in een ziektegerichte benadering naar zorg die vertrekt vanuit de wensen en doelen van personen met een zorgnood. In deze lezing gaan we verder in op wat doelgerichte zorg betekent, hoe dit in de praktijk gebracht kan worden en hoe dit vorm krijgt in het Vlaamse zorglandschap.

12u15 - 13u30Middagpauze met warme maaltijd

Namiddag : Workshops (Men kiest voor 3 workshops) 

13u30 - 14u45

15u00 - 16u15

16u30 - 17u45

Wij verzekeren dat minstens 1 van uw voorkeuren gevolgd kan worden. Na inschrijving ontvang je een mail om je keuze van workshops door te geven. 

1.       Breinbrekers : jong geleerd is oud gedaan, prof. Christel Geerts – VUB

Onderzoekers hebben vastgesteld dat met het ouder worden ongeveer 80% van de ouderen af en toe met een vrij onschuldige ouderdomsvergeetachtigheid te maken krijgt.  Tijdens deze sessie worden een aantal tips en technieken aangeleerd tegen het alledaags vergeten.

 

2.       Ervaar dementie via Virtual Reality of hoe VR kan aanzetten tot belevingsgerichte reflectie, Charlotte Ramboer, Marlies Verstraete – VIVES

Via VR-leren met het simulatieprogramma ‘ervaar dementie’ willen we het inzicht vergroten in de leefwereld van mensen met dementie met als doel om aansluiting en afstemming te bevorderen en gaan we op weg met alle personen die met mensen met dementie omgaan in hun privéleven (mantelzorger(s)) of in een professioneel circuit.

De ervaringen wordt telkens gekoppeld aan een actieve manier van reflecteren en uitwisselen van wat er gevoeld en geleerd werd. Die uitwisseling in een kleine groep maakt ventilatie ook mogelijk.

 

3.       SIMLAB: Hoe orde creëren in de chaos?, Birgit Vincke, Marjorie Maes - VIVES

In het Simulatie lab gaan wij aan de slag met Crisis Resource Management (CRM)-principes in de geriatrische context.

 

4.       Wat kan innovatie en zorg op afstand betekenen in de geriatrie?  Adhv van een concrete casus maak je kennis met innovatieve toepassingen waaronder de slimme bril, Bart Degryse en Annemarie Demeyere – Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen

COVID heeft digitalisering van zorg in een stroomversnelling gebracht. Er wordt volop geëxperimenteerd met allerhande vormen van zorg op afstand zoals de ‘slimme bril’.  Maar hoe gaat dit concreet in zijn werk?  Is de slimme bril een handig hulpmiddel die je kan inzetten om de samenwerking tussen zorgverstrekkers te versterken in het voordeel van de patiënt? Hoe kan digitalisering ons helpen op vlak van valpreventie? 

 

5.       Relaxerende massage voor de oudere zorgvrager, docenten en studenten Wellbeing & Vitaliteit – VIVES

Docenten en studenten van de Bachelor Wellbeing & Vitaliteitsmanagement hebben oog voor de groeiende huidhonger bij ouderen met een zorgvraag. Om tegemoet te komen aan deze nood, zien zij, indien voldaan wordt aan specifieke en gefundeerde voorwaarden, een deskundige massage als een efficiënte en aangename interventie. Deelnemers ondergaan niet enkel de corona-proof relaxerende massage maar worden er ook in geïnitieerd.

 

6.       sTimul, het zorgethisch lab: beleef zelf hoe het voelt om ouder te worden, Johan Lamsens - VIVES

Aan de hand van simulatiemateriaal (het ouderdomspak, visuele en auditieve effecten, tremor simulator, rugpijnpak en hemiparese simulator) worden fysieke beperkingen ervaren en krijgt men inzicht hoe het voelt om ouder te worden. Over deze ervaringen gaan we op een actieve manier reflecteren en uitwisselen wat er geleerd werd om te komen tot goede zorg.

 

Tussendoor voorzien wij koffie (met voldoende tijd om van groep te veranderen en toch even een korte pauze te houden.)