• 24/03/2023 9:00-16:30
  • Brugge

Doelpubliek

Logopedisten die willen werken met rekenzwakke kinderen halen uit deze studiedag veel informatie. Ook zorgleerkrachten 4e, 5e en 6e leerjaar zullen alle besproken aspecten in hun normale werksetting kunnen inzetten. Voor klasleerkrachten die de studiedag specifiek voor één leerjaar volgen, is er uiteraard een deel van de informatie minder relevant.

Meer info

Vandaag wil ik dit specifiek voor het leerdomein rekenen samen met jullie bekijken. Omwille van de grootte van dit domein wil ik me aan de volgende begrenzing houden:

  • Ik praat over het rekenen in de lagere school op het niveau van de zorg.
  • Ik zet die kinderen centraal die geen taalstoornis hebben maar wel als anderstalige nieuwkomer instromen Uiteraard geldt veel van wat ik hierover vertel ook voor de meertalige kinderen die hier al langer wonen. 
  • We bespreken rekentopics uit de zes leerjaren, wat betekent dat u als klasleerkracht af en toe het idee zal hebben dat de inhoud niet voor uw dagdagelijkse realiteit geschikt is

 

Concreet zal ik – telkens voor de verschillende leerjaren – de problematiek vanuit vier invalshoeken bekijken

  1. Invalshoek taal: welke impact heeft de moedertaal op de mogelijkheden om onze rekentaal op te nemen. Als je bijvoorbeeld in je eigen taal geen dubbele medeklinkers hebt, hoe krijg je dan nog ‘twintig’ uitgesproken … Een zelfde probleem stelt zich met het vormen van woorden en zinnen, zowel begrijpend als expressief.
  2. Invalshoek rekenen: welke moeilijkheden kunnen we op het gebied van rekentaal, procedures, specifieke naamgeving verwachten. En als je in de hoeveelheid rekentopics moet snoeiend, welke lijnen bouw je dan wel op en waar kan je wat tijd winnen …
  3. Invalshoek thuiscultuur: ook dat aspect speelt een rol, welke procedures bij rekenen zijn er al opgebouwd, hoe wordt over ‘leren’ gedacht …
  4. En tot slot bekijken we ook wat er al bestaat, welk warm water moeten we niet meer uitvinden

 

Opmerking:

Omdat dit om een totaal  nieuwe studiedag gaat is het mogelijk dat de concrete uitwerking van de accenten en invalshoeken afwijkt van deze planning. De essentie blijft: wat is de inpact van meertaligheid op het rekenen.

  

Docent

Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Zij heeft de voorbije jaren verschillende praktijkboeken geschreven en ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand. Hilde is coördinator van de logopedische groepspraktijk Sjerpa.

 

 

Maximaal aantal deelnemers: 32

Vragen? Neem gerust contact op met brian.decleir@vives.be

Inschrijven

Bedrijfsinfo