• 28/04/2023 9:00-16:30
  • Brugge

Doelpubliek

Logopedisten die willen werken met rekenzwakke kinderen halen uit deze studiedag veel informatie. Ook zorgleerkrachten 4e, 5e en 6e leerjaar zullen alle besproken aspecten in hun normale werksetting kunnen inzetten. Voor klasleerkrachten die de studiedag specifiek voor één leerjaar volgen, is er uiteraard een deel van de informatie minder relevant. 

Meer info

Deze studiedag draait volledig rond het inzicht in alle aspecten van het rekenen met breuken in combinatie met speelse oefenvormen.

Elke rekenformule vertelt het verhaal van een verandering in hoeveelheden. We rekenen wanneer we het resultaat van die verandering kunnen voorspellen. Het was een hele uitdaging om dit statement waar te maken voor de breukenwereld. Hoe vertel je een kind dat er achter 2/9 + 1/3 een echte realiteit schuilgaat? De ervaring leert dat dit het best werkt door eerst grondig in te zetten op het inzicht in deze materie om dit vervolgens te stabiliseren in een – liefst speelse – oefentijd.

 

Voor het inzichtelijk werken is de keuze van materiaal belangrijk. Welke voorstellingswijze gebruik je wanneer? En hoelang? En hoe? Dergelijke aspecten komen tijdens deze studiedag uitgebreid aan bod. Zodra een kind de breuken goed kan visualiseren, moet het aan de slag met de basisvaardigheden vereenvoudigen, gelijknamig maken en ordenen. Deze leiden dan weer tot het optellen en aftrekken. Er is in de loop van de dag ook (beperkte) aandacht voor het vermenigvuldigen en delen van breuken.

Iedere topic start met observeren en/of achtergrondinformatie. Daarna bespreken we de veel voorkomende fouten (uiteraard is hier ruimte voor interactie met de deelnemers, hoe meer hoe liever) en oefenen we het remediëren in. Dit laatste kan zowel aan de hand van video’s, demonstraties (als de groepsgrootte dit toelaat) en/of werken in kleine groepjes.

  • Inleiding
  • breuken lezen, schrijven en visualiseren
  • vaardigheden
    • breuken vergelijken
    • omzetten
    • gelijknamig maken
    • ordenen
  • bewerkingen
    • optellen en aftrekken
    • vermenigvuldigen
    • delen
  • breuk gerelateerde topics
    • procenten
    • verhoudingsdenken
    • omzetting van breuk naar kommagetal

Docent

Hilde Heuninck heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Zij heeft de voorbije jaren verschillende praktijkboeken geschreven en ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand. Hilde is coördinator van de logopedische groepspraktijk Sjerpa.

 

Maximaal aantal deelnemers: 32

Vragen? Neem gerust contact op met brian.decleir@vives.be

Inschrijven

Bedrijfsinfo