Cardiologische verpleegkunde

(Vrij van BTW)

Negendaagse permanente vorming om je cardiologische kennis up-to-date te houden. Ook toegankelijk voor paramedici.

Inschrijven voor deze opleiding is niet meer mogelijk.

De opleiding focust zowel op aangeboren als verworven cardiale pathologie. Hierbij komen o.a. het acuut coronair syndroom, kleplijden en hartfalen aan bod.
Daarnaast staan we stil bij diagnostische en al dan niet invasieve therapeutische technieken: ECG, electrofysiologisch onderzoek, ablatie, ICD, pacemaker,… Ook de farmacologische aanpak van diverse cardiale pathologieën zal je zien. Dit gebeurt aan de hand van casuïstiek. Cardiale monitoring en de klinische blik worden eveneens besproken.
Verder komen ook hartchirurgie en harttransplantatie aan bod, gevolgd door hartrevalidatie, psychosociale begeleiding en preventie.
Tot slot wordt ook ingezoomd op de toekomst binnen de cardiologie.

De opleiding sluit zeer nauw aan bij de praktijk. Hiervoor wordt intensief samengewerkt met experten uit het werkveld. De inhoud van het programma wordt jaarlijks geëvalueerd, geactualiseerd en bijgestuurd waar dit nodig blijkt. Hierbij worden ook de bevindingen van de cursisten mee in beschouwing genomen.

Gericht op verpleegkundigen en paramedici die werken of interesse hebben in cardiologie.

Behaal het getuigschrift van permanente vorming "Cardiologische verpleegkunde".

Kennis uit werkervaring en hogere studies verpleegkunde of paramedische beroepen.

ANATOMIE EN FYSIOLOGIE

Peter Bouckhout

Anatomie en fysiologie ,mechanica van hart en kransslagaders. Elektro-anatomie en elektrofysiologie

Stijn De Leener

EKG interpretatie

Stijn Verstraete

ACUUT CORONAIR SYNDROOM

Etiologie, fysiopathologie, diagnose

Wim Hutse

Classificatie

Wim Hutse

TAVI en mitraclip, verpleegkundige aandachtspunten bij TAVI

Emmanuel De Cock

ECPR

Filip Van den Brande

INVASIEVE ONDERZOEKEN

Hartkatheterisatie: Toegangsweg, materiaal, voorbereiding patiënt, Nazorg, sheathverwijdering, opvolging en preventie

Ruth Devolder

Rechts-links hartkatheterisatie, ventriculografie en coronarografie, katheterkeuze , keuze v/h type coronaire stent

Laurens De Vos

Medicaal en interventioneel beleid ACS bij STEMI en non-STEMI/ onstabiele angina pectoris

Patrick Coussement

HARTCHIRURGIE

CABG - kleplijden - aortachirurgie

Willem Ranschaert

Zorg op verpleegeenheid en naar ontslag

Stijn De Leener

Aandachtspunten op ICU post cardio chirurgie

Machteld Daems

Cardiale monitoring en belang klinische blik: picco en Sw Ganz

Justine Verlinde

KINDERCARDIOLOGIE

Aangeboren hartafwijkingen, aandoeningen, diagnostiek, verloop behandeling, vpk aandachtsptn op PICU post

Daniel De Wolf

Foetale cardiologie

Katya De Groote

Echocardiografie en verpleegkundige aandachtspunten

Caroline Van daele

FARMACOLOGIE AAN DE HAND VAN CASUISTIEK

Pacemaker en implanteerbare cardioverter defibrillator

Jurgen Vandorpe

Anticoagulantia en anti aggregantia , anti-aritmica + hypertensie, lipidenbehandeling, inotropica

Hans Vandekerckhove

Acuut hartfalen en cardiogene shock

Bram Dewulf

Assist devices basisfysiologie en principes +VPKE aandachtspunten

Korneel Vandewiele

EFO en ablatie carto

Muriel Gobeyn

Ondersteuning van de pre transplantatie patient

Bert Frederix

Follow-up na transplantatie

Tom Vermeulen

Transplantatie en toekomst

Inez Rodrigus

Hartfalenverpleegkundige: reconversie en defibrillatie + vpk aandachtspunten

Christel Michiels

Chronisch hartfalen

Hans Vandekerckhove

Waarom kiezen voor een opleiding ‘Cardiologische verpleegkunde’ bij VIVES Continue

Docenten uit de zorg

Alle docenten zijn artsen, verpleegkundigen of mensen met een professionele activiteit in dit werkveld. Zij zijn verbonden aan zorginstellingen, expertisecentra of beroepsverenigingen. Als gastspreker hebben al deze professionals een reële ervaring in het verstrekken van onderwijs aan volwassenen.

Verlof mogelijk

De opleiding is erkend in het kader van Vlaams opleidingsverlof.

Het succesverhaal van Liesbeth Clyncke, verpleegkundige

“Het postgraduaat heeft me in mijn kracht geplaatst. ”

Mijn persoonlijke ervaringen werden aangevuld met interessante inhouden tijdens de opleiding. Zo kon ik nadien mijn eigen praktijk starten. De sessies met de experten waren heel interessant. Het was een voorrecht om hieraan deel te nemen.

LiesbethClyncke3.jpg

Meer keuze?
Bezoek Continue.be

Continue is het online platform voor levenslang leren van de Associatie KU Leuven, goed voor meer dan 1000 professionele en academische opleidingen. Continue is dé website voor iedereen die wil bijblijven, zich persoonlijk wil ontwikkelen of omscholen. Je kunt kiezen uit korte opleidingen zoals webinars en webshops, en langere trajecten als postgraduaten. Studenten kunnen met een handige zoekfunctie een opleiding op maat vinden. Je volgt de lessen online, op locatie, of gemengd.

Ontdek Continue.be